Inleiding
Bij winter denk je aan boerenkool, bij boerenkool denk je aan rookworst en bij rookworst denk je aan Unox.
Het is winter en daarom dachten wij aan de Unox reclame om te analyseren. Op het moment dat wij de reclame uitzochten, was de reclame met Jan Vayne het meest recent. Daarnaast vonden we de interactie tussen de spelers erg goed weergegeven.
De reclame gaat over pianist Jan Vayne die thuis komt na een optreden. Het lange haar op zijn hoofd is voor zijn vrouw een teken dat hij een optreden heeft gehad, en hier vraagt zij dan ook naar. Hij geeft toe, maar vraagt zich af hoe zijn vrouw dit weet. Als hij het angstige gezicht van zijn dochtertje ziet en zijn vrouw naar haar haar wijst valt het kwartje.
Jan doet zijn pruik af, wat bij de kijker enige verbazing zal wekken. Het gezicht van zijn dochtertje klaart op en ze laat blijken dat ze haar vader nu weer herkent.
Niet alles is wat het lijkt, maar in Unox rookworst worden steeds minder kunstmatige geur-, en smaakstoffen gebruikt.
Doordat het dochtertje van Jan Vayne in de reclame erg extreem doch natuurlijk reageert, wordt het publiek emotioneel geraakt. Het afzetten van de pruik maakt de reclame ook boeiend voor het publiek. Niemand verwacht Jan Vayne, met zijn lange haar als zijn trots, met een kaal hoofd op televisie te zien.
De reclame is kort, maar alles wat erin gebeuren moet, gebeurt. Er zijn geen belangrijke details weggelaten en het verhaal is niet langer gemaakt, dan nodig. Hierdoor is de reclame duidelijk en niet langdradig of verwarrend.
Met deze reclame wil Unox het publiek ervan overtuigen dat hun rookworst de lekkerste en de beste is. Om de overtuigingskracht te vergroten wordt er aan het einde van de reclame nog eens verteld dat er steeds minder kunstmatige geur-, en smaakstoffen in de worst worden verwerkt. Daarom is de slagzin van hun nieuwe campagne, waar deze reclame ook onder valt: ‘Eerlijk is heerlijk’.
Wat de achterliggende gedachten van deze reclame zijn, gaan we uitzoeken. We gaan uitleggen welke rol narrativiteit en dramaturgie hebben in deze reclame. Natuurlijk kunnen de analyses van script, scenario en storyboard niet ontbreken. En we zullen ook het een en ander over de inhoud van de reclame aan bod brengen.
maandag 2 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten