donderdag 5 februari 2009

Is het waar wat je ziet?

In reclames zijn bijna nooit op waarheid gebaseerd. In reclames wordt veel gemanipuleerd. De werkelijkheid wordt vergroot, en elementen van de werkelijkheid die niet ten gunsten zijn voor het te promoten product, worden verkleind. Een reclame is als het ware propaganda voor het eigen product.

In de reclame van Unox met Jan Vayne is dit dan ook niet anders. Bijna alles wat er te zien is, is gemanipuleerd. Het haar op Jans hoofd, is niet zijn eigen haar, dat is namelijk vervangen door een pruik. Bij de kale kop, wordt niet Jans hoofdhuid laten zien, maar een stuk plastic wat over zijn eigen haar getrokken is. Het huis dat Jan binnen loopt, is niet zijn eigen huis. De vrouw die hem liefjes opwacht, is niet zijn eigen vrouw. En het meisje, dat ‘papa’ tegen hem zegt, is niet zijn eigen dochter. Maar het beroep dat hij uitoefent in de reclame, is wel zijn echte beroep.
Ook de rookworst op tafel, is een echte rookworst. Maar de reclame moet de indruk wekken dat er in de rookworst géén kunstmatige geur- en smaakstoffen zitten. Maar ze zeggen dat er steeds minder van wordt gebruikt. Hieruit kun je opmaken dat er dus wel kunstmatige stoffen worden verwerkt in de producten van Unox. En dat valt ook onder manipulatie.

Geen opmerkingen: