Het woord basaal betekent: het aller eerste begin, het woord sturing betekent: een bepaalde richting geven aan, en het woord perceptie betekent: waarneming.
Basale sturing van perceptie betekent dus letterlijk: een waarneming van de sturing aan het aller eerste begin.
Het gaat er dus om welke kant de kijker opgestuurd wordt tijdens de reclame.
In de Unox reclame waarin Jan Vayne speelt, is de kijker in eerste instantie verbaasd door het angstige gezicht van Jans dochtertje.
De kijker kent Jan vooral als een zachte ijdele man.
Waarom lijkt zijn dochtertje zo bang voor hem? En waarom vraagt Jans vrouw of hij een optreden heeft gehad, gevolgd door het wijzen naar haar haar?
Wanneer Jan zijn haar van zijn hoofd laat glijden en zijn vrouw en dochter tevreden kijken, wordt er antwoord gegeven op de bovenstaande vragen.
Maar dan begint de volgende vraag al op te borrelen en wordt de kijker weer een andere richting opgestuurd.
Is Jan Vayne eigenlijk kaal?
Nee, natuurlijk is hij niet kaal. Maar deze percepties hebben invloed op de kant waar de reclame de kijker uiteindelijk naar toe moet sturen. En dat is de kant waarui blijkt dat de pruik van Jan in de reclame moet dienen als toegevoegde kunstmatige stof.
Met ‘thuis kun je lekker jezelf zijn’ duidt de reclame aan dat thuis de toegevoegde kunststoffen niet hoeven, dus thuis een je lekker Unox. Want in Unox zitten ook zo min mogelijk kunstmatige stoffen.
donderdag 5 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten